Abraham i Bibelen og Koranen


I denne fortellerforestillingen blir den bibelske fortellingen om Abraham speilet mot den koranske. Samtidig trekker fortellerne inn lignelser fra nåtid og egne erfaringer. Fortellingene er spekket med dramatikk og sterke følelser: sjalusi og lojalitet, opprør og underkastelse, kall og ofring. 

Etter forestillingen blir det samtale med elevene, der man sammen utforsker en av de mest sentrale fortellingene som har bundet tre verdensreligioner sammen, men som samtidig har vært kilden til splittelse, konflikt og krig. 

Drømmen min er at alle norske ungdommer får anledning til å se denne forestillingen!

Den er et perfekt utgangspunkt for samtaler om religion og flerkulturell sameksistens i en komplisert verden som leves lokalt.
— Signe Myklebust, Drammen Sacred Music Festival, høst 2014
Foto: Lars Opstad / Kulturtanken

Foto: Lars Opstad / Kulturtanken

Foto: Lars Opstad / Kulturtanken

Foto: Lars Opstad / Kulturtanken

Forestillingen ble opprinnelig produsert som et bestillingsverk fra Drammen Sacred Music Festival 2014 i samarbeid med Buskerud fylkesbibliotek og Den kulturelle skolesekken i Buskerud. Med Mehda Zolfaqari og Per Jostein Aarsand som fortellere og Georgiana Keable på regi. 

Produksjonen er videreutviklet og bearbeidet i 2018 ved DKS Rogaland med Mehda Zolfaqari og Alf Martin Lie som fortellere og Raymond Sereba på regi. 

Forestillingen har turnert for DKS i Oslo, Buskerud, Aust-Agder, Vest-Agder, Troms, Rogaland, Hordaland og Finnmark.

Utøvere: Mehda Zolfaqari, Per Jostein Aarsand og Alf Martin Lie.

Regi: Georgiana Keable og Raymond Sereba. Takk til Iselin Jørgensen for teologisk rådgivning.

Dette var en interessant og opplysende forestilling. Begge hadde god fortellerevne og dette engasjerte elevene våre. Budskapet er viktig i vår tid hvor fronter kan være steile mellom ulike religioner.

Både elever og lærere er veldig godt fornøyd. dette gir oss et godt grunnlag for refleksjon og videre arbeid. Tematikken er viktig.

Vi møtte gode formidlere som fikk god kontakt med elevene og oss.”
— Frøydis Skjold, Bryne videregående skole, november 2017